TitelDuurzaam denken rond het slopen van schepen: een LCA benadering
Idées de durabilité concernant la démolition des navires: une approche LCA
Onderwerp

Inhoudstafel:

1.    regelgeving omtrent het slopen van schepen
a.    Basel Convention 1989
b.    Hong Kong Convention 2009  Universele standaards voor heel de wereld
Zorgt ervoor dat onderontwikkelde landen aanpassingen doen om milieuvriendelijker en veiliger schepen te slopen. Inmiddels zijn er rijds vijf werven in Alang (India) genoeg aangepast aan de nieuwe europese standaarden en zijn ze gecertificeerd volgens de Hong Kong Conventie.
De aanpassingen die ze doen om de werkstructuren te verbeteren voor zowel arbeiders als milieu kost enorm veel geld

Het Europees parlement en NGO Shipbreaking Platform stelt tegenwoordig strengere regels op dan de Hong Kong Conventie, vanuit deze regels wordt een lijst met scheepswerven opgesteld. Deze regels legt beperkingen en voorwaarden op voor alle scheepssloperijen over de hele wereld. Dit heeft als gevolg dat schepen verplicht zijn op het droge en dus in droogdok moeten worden gesloopt. Dit maakt een einde aan het op het land varen van het schip om het daarna te slopen, een techniek die ‘beaching’ wordt genoemd en in zowat elke scheepssloperij in Zuid-Azie wordt toegepast. Dit zou een einde betekenen voor één van de belangrijkste economische activiteiten in landen als Pakistan, Bangladesh en India. Het op het strand varen van te slopen schepen is echter volgens de Hong Kong Conventie, die nog niet van toepassing is, niet verboden

Langs de andere kant vallen de erbarmelijke omstandigheden waarin arbeiders in Zuid-Azie op de scheepssloperijen moeten werken ook niet te negeren. Als gevolg van deze omstandigheden weigeren veel rederijen, ondaks de vele financiele voordelen, om hun schepen nog te laten slopen op dergelijke scheepssloperijen.
c.    EU Regulations 2013
d.    ILO
http://www.imo.org/en/About/conventions/listofconventions/pages/the-hong-kong-international-convention-for-the-safe-and-environmentally-sound-recycling-of-ships.aspx
   http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/ShipRecycling/Pages/Default.aspx

http://www.sea2cradle.com/legislation/

2.    Scheepssloperijen over de hele wereld
a.    Internationaal
i.    Bangladesh
ii.    India
iii.    Pakistan
iv.    Turkije
v.    China
Ondanks de erbarmelijke werkomstandigheden zorgt het voor duizenden jobs en is de lands economie afhankelijk geworden van het slopen van de schepen en het recycleren van het staal ervan.
Landen als Bangladesh hebben echter nog veel voortuigang nodig tot ze de Hong Kong conventie kunnen ratificeren en er zo betere en universele werkomstandigheden kunnen worden gegarandeerd.
Het verbod op ‘Beaching’ waar aan gedacht wordt zou de hele industrie in Zuid Azie kapot maken.
https://www.youtube.com/watch?v=ed50dHYFbjY

b.    Europees
i.    Nederland
(http://www.sloperij-nederland.nl/ )
(Sea2Cradle http://www.sea2cradle.com/ )
c.    Belgie
i.    Gent – Van Heyghen Galloo
3.    Goedkope sloperijen in ontwikkelingslanden vs ecologisch/humanitaire sloperijen in ontwikkelende landen
4.    Toekomst?
5.    Besluit

Enquête gepland
Details enquête
PromotorGeert Potters
Copromotor
StudentNaam van student niet beschikbaar - contacteer de promotor voor meer info (Nautische Wetenschappen)
VakgroepFaculteit Wetenschappen- Vakgroep Toegepaste en Exacte Wetenschappen
Documenten
Eindwerk is enkel beschikbaar via HZS intranet!
Ce mémoire n'est disponible que sur l'intranet de l'école!
This dissertation can only be consulted on the AMA intranet!