TitreExploring the potential of LOHC for powering ships.
Sujet

De zoektocht naar een nieuwe milieuvriendelijke brandstof is actueler dan ooit. Waterstof gaat ongetwijfeld een grote rol spelen als toekomstige energiebron. Er zijn meerdere opties om H2 te gebruiken als brandstof: verbranden, gebruiken in een brandstofcel,… Hierbij zou het interessant kunnen zijn een vergelijking te maken qua gebruik, kost en efficiëntie om op basis daarvan een goede keuze te kunnen maken. Eén van de problemen is dat waterstof een vrij groot volume heeft. Een oplossing is het bijvoorbeeld onder druk te zetten tot het vloeibaar wordt. Deze druk kan oplopen tot 200 bar, aldus niet gemakkelijk in omgang. Om dit probleem te vermijden, is een andere optie om de waterstof (H2) op te slaan in ammoniak (NH3). Hierbij zal de hoeveelheid waterstof aanwezig per volume-eenheid vrij hoog zijn. Ammoniak is al vloeibaar op een druk van ongeveer 10 bar, heel wat eenvoudiger om mee te werken en ‘minder gevaarlijk’. Allerlei gevaren en vragen komen hierbij naar boven. Welke materialen moeten worden gebruikt voor de tanks aan boord? Bij de reactie om waterstof uit ammoniak te halen komen hoge temperaturen kijken. Materialen zetten dan uit door temperatuur- en drukverschillen. Hierdoor kunnen er tanks, leidingen, pompen tijdens het bunkeren bijvoorbeeld kapot barsten. In mijn onderzoek zou ik deze vragen en meer willen beantwoorden. Er is een groot hoeveelheid aan informatie over verschillende aspecten binnen dit onderwerp te vinden, die ik persoonlijk zeer boeiend vind. Mijn bachelor scriptie is een mooie kans om me hier verder in te verdiepen. Naarmate ik meer informatie vind, zou ik me graag verder specifiëren.

Enquête planifiée
Détails enquête
Directeur de thèseGuido Delvaux
Copromoteur
EtudiantNom de l'étudiant indisponible - contactez le promoteur pour plus d'infos (Nautische Wetenschappen)
UnitéNautische Faculteit - Vakgroep Navigatie en Navigatiemiddelen