TitreB(l)oeiende carrière na het behalen van een Master in de Nautische Wetenschappen?
La carrière des alumni avec diplôme Master en sciences nautique
Sujet

Onderwerp bachelorscriptie Elise Vandermeersch

1. Kader afstudeeronderwerp

Onderzoeken welke carrièremogelijkheden bestaan na het behalen van het diploma ‘master in de nautische wetenschappen’. Het carrière pad na de HZS en mogelijke tussenstops hierbij beschrijven. Bepalen van de relevantie van eventuele vervolgopleidingen en invloed hiervan op een verder carrièreverloop.

2. Probleembeschrijving-/analyse

In tijden van hoge jeugdwerkloosheid van hooggeschoolden (19,8% in Vlaanderen[1]), stelt de vraag zich hoe goed afgestudeerde masters nautische wetenschappen hiertegen gewapend zijn. Hoe profileren gediplomeerden nautische wetenschappen zich op de arbeidsmarkt? Hoe vlot en waar vinden zij een job? Er is onduidelijkheid over het aantal gediplomeerden die effectief gaan varen, hoeveel een job aan de wal vinden en hoeveel er gaan bijstuderen. In kaart brengen van de carrièremogelijkheden na de HZS op verschillende domeinen kan een beeld van de actuele en de vroegere situatie hieromtrent vormen.

3. Onderzoeksvraag en deelvragen

Waar en hoe starten gediplomeerde studenten ‘nautische wetenschappen’ hun carrière?

  • Gaan deze varen, zo ja hoe lang gaan deze varen en in welke sector (lange omvaart, baggersector, offshore)? Waar vinden Belgische officieren het vlotst een job op zee?
  • Gaat men bijstuderen? Zo ja, welke opleiding met welke motivatie of doel?
  • Gaat men aan de wal werken, zo ja welke mogelijkheden heeft men en kan men doorgroeien naar topfuncties?

 

4. Methodiek/werkwijze

 

  1. Studie van alle opleidingen die men kan starten na de HZS, met extra belichting op de meest logische vervolgopleidingen.
  2. Enquête opstellen voor alumni van de HZS.
  3. Enkele job advertenties met vereiste competenties linken aan de competenties die verworven worden bij extra opleidingen en/of de opleiding nautische wetenschappen.
  4. Gegevens van de enquête verwerken, trends/verbanden/correlaties ontdekken in deze gegevens.
  5. Enkele bijzondere carrières belichten van afgestudeerden aan de HZS a.d.h.v. een interview.

 

 

 

5. Precisering inhoud bachelorscriptie

 

  1. Inventaris maken van alle mogelijke opleidingen die men kan starten na de HZS als MaNaMa.
  2. Uitfilteren welke opleidingen relevant zijn en motiveren waarom.
    Bij de meest logische vervolgopleidingen bepalen of men vrijstellingen kan krijgen. Is er een mogelijkheid tot en verkort programma of een schakelprogramma?
  3. Opstellen van een enquête over carrièreverloop na de HZS. Dit zodat ik deze op het einde van het academiejaar 2015-2016/begin van academiejaar 2016-2017 kan lanceren. De enquête vormt een basis het schrijven van een masterscriptie. Enkele personen vullen deze enquête dit academiejaar in als test.
  4. Oordelen in welke mate een tweede diploma een meerwaarde kan vormen naast het diploma nautische wetenschappen voor carrièrekansen. Enkele job advertenties bestuderen met de vereiste capaciteiten en deze linken aan de eventuele extra vervolgopleiding. Volstaat een opleiding nautische wetenschappen voor een job aan de wal of kan een bijkomend diploma een belangrijke meerwaarde vormen?
  5. Eventueel reeds een interview met een afgestuurde van de HZS over carrière op zee/aan wal.
     

Meneer Chamon verleent zijn medewerking, via de directeur van de HZS m.n. kapitein Blondé, om gegevens van afgestudeerden aan de HZS vrij te geven. Via de alumni-werking is het ook mogelijk contactgegevens te verkrijgen van mensen die reeds vele jaren hun diploma behaald hebben. Zo ontstaat een breed beeld op de carrières van afgestudeerden nautische wetenschappen met zowel recent afgestudeerden als mensen met een reeds lange carrière.

 

6. Precisering inhoud masterscriptie

Op basis van de bevindingen uit de bachelorscriptie en de eventuele nieuwe vragen die ontstaan, zal de verdere uitwerking van het onderzoek van de masterscriptie bepaald worden.

  1. “As is situation” beschrijven a.d.h.v. enquête. De huidige situatie in kaart brengen zoals deze nu is. Inventaris maken historisch gezien: x aantal personen gaan varen, y personen gaan bijstuderen en z personen vinden een job in een rederij/bedrijf. Grafieken opstellen met de bekomen gegevens. Nieuwe vragen die ontstaan uit deze enquête proberen beantwoorden.
  2. Patronen ontdekken in de actuele jobmarkt voor zeevarenden in het verloop van hun carrière. Men klimt op in een bedrijf/rederij omdat men:
  • bijkomende diploma’s heeft behaald.
  • men ervaring opgedaan heeft in een bepaald nichesegment bv. enkele jaren gevaren als kapitein, gewerkt op QHSE-department van rederij etc.
    1. Op basis van de conclusies uit de bachelorscriptie verder onderzoek verrichten naar meer specifieke vragen zoals:
  • Bestaat er een verschil in carrièreverloop tussen mannen en vrouwen?
  • Hoe zien de carrières eruit over de jaren heen? Wat zijn veranderende trends? Welke nieuwe sectoren openen zich als mogelijke werkgevers voor ‘nautische wetenschappers’ bv. milieuwetenschappen.
  • Hoe verloopt het aanwerven van zeevarenden? Is er een grote concurrentiestrijd van Belgische officieren bij Belgische rederijen t.o.v. officieren uit de rest van Europa/de wereld?
  • Welke verschuivingen qua tewerkstelling zijn er opgetreden vroeger t.o.v. nu?
    1. Interviews met ex-studenten die verschillende carrières hebben opgebouwd d.w.z. met zeevarenden, mensen werkend aan de wal en personen die gekozen hebben om een bijkomende opleiding te volgen.
    2. Enkele Belgische werkgevers bevragen over vereiste competenties, al dan niet een meerwaarde van extra diploma’s.
    3. Carrièreplanning opstellen met wat de mogelijkheden zijn na het behalen van het diploma aan de Zeevaartschool, waar ex-studenten terechtkomen, wat men moet doen om de hoogste posities te behalen. Hoe men zijn carrière een extra boost kan geven?

 

 

 


[1] ‘Belgische jeugdwerkloosheid al jaren structureel te hoog.’, http://trends.knack.be/economie/beleid/belgische-jeugdwerkloosheid-al-jaren-structureel-hoog/article-normal-256945.html, geraadpleegd op vrijdag 23 oktober 2015.

Enquête planifiée
Détails enquête
Directeur de thèseRowan Van Schaeren
Copromoteur
EtudiantNom de l'étudiant indisponible - contactez le promoteur pour plus d'infos (Nautische Wetenschappen)
UnitéNautische Faculteit - Vakgroep Exploitatie en Scheepstechniek
Documents
Eindwerk is enkel beschikbaar via HZS intranet!
Ce mémoire n'est disponible que sur l'intranet de l'école!
This dissertation can only be consulted on the AMA intranet!