- Beknopte introductie/ beschijving: Sulphur cap 2020 (Wetgevingen, verwachtingen van schepen en doelstellingen), Hoe zit het in Europa, Hoe zit het in België (de haven van Antwerpen).
- Inzoomen op het scrubberverhaal:
- Zwaveloxides chemisch toelichten “beknopt” (bron van SOx, impact op milieu en gezondheid en de huidige wetgeving omtrent SOx)
- Scrubbers technisch uitleggen “beknopt” (types, voor- en nadelen).
- Wat is het? Welke categorie onder MARPOL? (sludge of wastewater). Is er een duidelijke definitie voor scrubberwaste?
- Wat mag een schip er meedoen? Welke problemen ondervinden ze omtrent de technische applicatie van open of closed loop scrubbers
- Kan de haven van Antwerpen een zekere hoeveelheid ontvangen en verwerken? Wat als deze capaciteit stijgt?
- Mogelijke alternatieven voor scrubbers.
|
- Verder bouwen op mijn scriptie.
- Data-analyse van de aanmerende schepen in de haven van Antwerpen m.b.t zwaveluitstoot, scrubbergebruik, scrubberlozing (waste gap, sludge)
- Welke tradelines hebben veel scrubberwaste?
- Lozing scrubberwaste voor de Belgische Baseline (geen eerlijke concurentie i.v.m Rotterdam, Strengere Belgische wetgeving omtrent lozingsvoorwaarden scrubberwaste)
- Data-analyse scrubberwaste-afnemers in de haven van Antwerpen (capaciteit en verwerking)
- Haalbare alternatieven (Low Sulphur Fuel)
- ISO-standaard? (Blended fuels…)
- Genoeg aanbod?
- Technische toelichting m.b.t technische aanpassingen…
|