TitelEen didactische moule voor de studie van de Mercatorprojectie
Onderwerp

In onze opleiding wordt reeds vanaf de start de focus op de studie van 
boldriehoeksmeting gelegd. De Mercatorprojectie is hiervan een prachtige toepassing. In deze 
proef zou ik een seminarie/grondige studie willen uitwerken dat geschikt is voor studenten om 
tot een grondigere inzicht te komen in deze materie.
Geodesie is een uitdagend onderwerp waarin een aantal wiskundige technieken aan bod 
komen en waarbij de historische, wiskundige afgelegde weg naar de oplossing van het 
probleem kan niet zomaar verwaarloosd worden.
Het 1ste deel van de thesis zal een inleiding zijn omtrent de vragen: wie, wat, waar, wanneer
en hoe. 
-) Wie? Mercator. 
-) Wat? De verschillende projectiemethodes.
-) Waar? De scheepvaart, waarbij de rhumb lijnen de kortste afstand moesten weergeven en 
hoekgetrouw zijn. (Echter was dit niet het geval!)
-) Wanneer? De 16de eeuw, een tijd van grote gebeurtenissen & ontdekkingen. 
-) Hoe? De Mercatorprojectie met zijn wassende breedte/uitrekkingsfactor als ground-
breaking.
Tijdslijn Dit is een beschrijvende stuk dat ik door mijn opleiding goed onder de knie heb en 
waar ik reeds mee gestart ben . Een eerste versie zal ik u volgende week aanleveren. 
Het 2de deel van de thesis zal een doorgedreven wiskundige uitwerking omvatten. 
-) Hoe stelt Mercator een Loxodroom voor op een globe én op een kaart ?
-) De benaderde berekening van Wright.
De eerste die de wassende breedten, zij het benaderend, berekende was de Engelsman 
Edward Wright (1561-1615). Hij deed dit in zijn werk 'Certaine errors in navigation' uit 
1599. Wright was in staat om (voor die tijd) vrij ingewikkelde berekeningen te maken omdat 
hij samenwerkte met John Napier, de uitvinder van de logaritmen.

) De exacte berekening van Halley.
De berekening van Wright is slechts een benadering. Om een exact resultaat te verkrijgen 
moeten we beschikken over de integraalrekening. Deze werd in de 17de eeuw bijna 
gelijktijdig uitgevonden door Isaac Newton en Gottfried Leibniz. 
-) Vergelijking Mercator-Wright-Halley
Tijdslijn. Ik plan simultaan aan het eerste & tweede deel te werken. Aldus voorzie ik 
geplande deadline voor dit 2de deel in week 26/04 …..
In het 3de deel zal de focus op het praktijkgebonden, boldriehoeksmeting liggen. 
-) Transformatieformules naar bolcoördinaten
-) Parametervergelijking van een Loxodroom, met o.a. gebruik van hyperbolische functies.
-) Afstandsformule op een Loxodroom.
-) Afstandsformule op een Orthodroom via boldriehoeksmeting.
-) Vergelijking
Tijdslijn. De kwaliteitsbeoordeling van het tweede deel zal bepalend zijn voor de 
eindplanning van het derde deel. De deadline voor dit onderdeel is week 10/5
In het 4de deel zullen deel 2 & 3 geïllustreerd kunnen worden door middel van een 
computerprogramma omdat het een en ander zeer toegankelijk voorstelt. Ik verkies hierbij het 
programma GeoGebra omwille van de laagdrempeligheid en omdat het open source is.

 

Enquête gepland
Details enquête
PromotorPeter Bueken
Copromotor
StudentNaam van student niet beschikbaar - contacteer de promotor voor meer info (Nautische Wetenschappen)
VakgroepFaculteit Wetenschappen- Vakgroep Toegepaste en Exacte Wetenschappen