TitelHet reinigen van romp en schroef
Onderwerp

Een belangrijke oorzaak van een groter energieverbruik bij schepen is het verlies aan energie door de weerstand ondergaan aan romp en propeller. Hier gaat het voornamelijk over de aangroei van micro-organismen en macro-organismen (fouling) aan het onderwatergedeelte van het schip. Momenteel worden er coatings gebruikt die deze aangroei bestrijden. Het onderzoek naar antifouling coatings is zeer actueel. Zo bestaan er vandaag de dag wel coatings die de aangroei in zekere mate kunnen vertragen maar echter niet honderd procent kunnen voorkomen. Het is dus ook interessant om te kijken naar de mogelijkheid van het verwijderen van aangroei door het reinigen van de romp en schroef.  Dit reinigen van de romp en schroef zal het onderwerp zijn van mijn thesis.

Schepen waarbij de romp en schroef op regelmatige periodes worden gereinigd, hierbij bedoelt men het weghalen van aangroei met behulp van borstels of andere technieken, zullen minder weerstand ondergaan en dus minder energie verbruiken. In welke mate deze techniek effectief werkt, is nog niet helemaal duidelijk maar de voordelen zijn wel te voorspellen . Zo zullen schepen minder verbruiken wat kostenbesparend is voor de reder maar ook zal dit het milieu ten goede komen omdat er minder uitstoot is van gevaarlijke stoffen. Kosten zullen niet enkel bespaard worden op het vlak van verbruik maar schepen zullen bijvoorbeeld ook minder snel en frequent naar het droogdok moeten. Of deze en andere voordelen reëel zijn, zal blijken uit mijn onderzoek.

Verder brengt deze techniek nog veel vragen met zich mee. We kunnen ons onder andere afvragen of deze techniek een  negatieve invloed heeft op het milieu. Zo zullen de organismen die zich tijdens de zeereis aan het schip hebben gehecht, loskomen en in andere ecosystemen terechtkomen. Sommige van deze organismen kunnen zich dan vestigen en schade aanrichten (door bijvoorbeeld het ontbreken van predatoren). Hierdoor zal men de opgelopen organismen niet zomaar kunnen verwijderen tijdens een laad/losoperatie in een haven. Andere mogelijke problemen zijn het afbrokkelen en in het water terechtkomen van de coating (welke coatings zijn hiertegen opgewassen en welke niet?) en de eventuele opgelopen schade aan het schip. Schade aan de schroef kan zeker leiden tot belangrijke negatieve effecten die resulteren in meer brandstofverbruik.  Door de opgelopen schade komen er ook verscheidene metalen in het water terecht.

Om maximale efficiëntie te bereiken, zal men moeten bepalen hoe frequent de romp en/of schroef gereinigd moet(en) worden. Dit zal afhangen van een aantal factoren zoals het type schip, de geografische regio en de tijd dat het schip effectief vaart of stilligt.

De combinatie van de gebruikelijke antifouling coating systemen en het reinigen van romp en schroef kan een mogelijk antwoord bieden op het probleem van fouling. Toch is er nog zeker verder onderzoek nodig en om deze reden is dit een zeer interessant thesisonderwerp.

Enquête gepland
Details enquête
PromotorRemke Willemen
Copromotor
StudentNaam van student niet beschikbaar - contacteer de promotor voor meer info (Nautische Wetenschappen)
VakgroepNautische Faculteit - Vakgroep Exploitatie en Scheepstechniek
Documenten
Eindwerk is enkel beschikbaar via HZS intranet!
Ce mémoire n'est disponible que sur l'intranet de l'école!
This dissertation can only be consulted on the AMA intranet!