TitelDe haalbaarheid van combined cycle propulsie voor schepen
Onderwerp

Projectvoorstel scriptie :

De haalbaarheid van CombinedCylepropulsie voor schepen

 

Waarom heb je dit thema gekozen als scriptieonderwerp?

Ik heb gekozen voor dit onderwerp omdat de verschillende vormen van voorstuwing van een schip mij interesseren, in het bijzonder de voorstuwing op vloeibaar aardgas. Des te meer omdat ik zelf werkzaam ben in een STEG (stoom en gasturbine) centrale van 420MW die zelf op aardgas draait.

 

Welke vraag (en deelvragen) wil je beantwoorden in je scriptie?

Is een combinedcyclepropulsie plant aan boord van schepen haalbaar ? technisch en financieel.

 

Wat is het doel van je onderzoek?

Een analyse maken van de courante vormen van voortstuwing in de koopvaardij om dan een vergelijking te maken en uiteindelijk een conclusie afhankelijk van de onderzoeksvraag.

 

Hoe ga je het onderwerp aanpakken? Welke methoden ga je hanteren

Ik ga veel literatuuronderzoek te doen, ik ga berekeningen maken zoals: CO₂ reductie en brandstofbesparing. Ook ga ik kosten/ baten analyses maken en contact op nemen met een aantal rederijen om inzicht te krijgen in hun mening en ervaring met LNG propulsie, keuze criteria en eventuele obstakels bij de kiezen van een propulsie plant.

Samenvattingsvoorstel scriptie

  1. Intro
          Geschiedenis van propulsie systemen
  2. Brandstoffen
  3. Regelgeving IMO
  4. Waarom kiezen voor LNG (ECA)
  5. Propulsie met dualfuel motoren
  6. Propulsie met gasturbine (open cycle)
  7. Propulsie met CombinedCycle systemen
  8. Voor/nadelen
  9. samenvatting
  10. Controverse Methaanslip
  11. conclusie
Enquête gepland
Details enquête
PromotorTim Cools
Copromotor
StudentNaam van student niet beschikbaar - contacteer de promotor voor meer info (Scheepswerktuigkunde)
VakgroepFaculteit Scheepswerktuigkunde - Vakgroep Scheepswerktuigkunde
Documenten
Eindwerk is enkel beschikbaar via HZS intranet!
Ce mémoire n'est disponible que sur l'intranet de l'école!
This dissertation can only be consulted on the AMA intranet!