TitleStructurele schade aan tankers
Subject

Het onderwerp dat ik voor mijn scriptie heb gekozen is ‘Structurele schade aan tankers’. Doorheen de geschiedenis van de tankers zijn er heel wat ongevallen gebeurd. Het ene ongeval is al wat ernstiger dan het andere en vooral ten gevolge van de grootste rampen worden er regelgevingen aangepast en vereisten verstrengd. Onder andere constructievoorschriften worden bijgewerkt om de veiligheid aan boord te verhogen voor zowel mens als natuur.

In mijn bachelorscriptie zal ik de evolutie bespreken van typische structurele schade aan tankers, meer bepaald de verschillende soorten schade en de frequentie ervan. Ik zal zoeken naar verbanden tussen bepaalde schade en de leeftijd van de schepen. Tijdens het onderzoek is het de bedoeling eventuele zwakke plekken in de constructie van de tankers te ontdekken en de invloed van de door de jaren verstrengde maatregelen te bekijken, op de eerste plaats de dubbele romp. Er zijn meerdere databases beschikbaar met gegevens over het grootste deel van de ongevallen in het verleden. Deze databases zal ik analyseren om voorgenoemde vragen te beantwoorden.

De bespreking van de zwakke punten in de constructie van tankers en het nut van de dubbele romp zal me dan verder leiden tot een bespreking van eventuele verbeteringen aan de constructie. Ook alternatieven voor de dubbele romp zullen aan bod komen al zal dit mogelijk doorgeschoven worden naar de masterscriptie.

Survey planned
Survey details
AdvisorRemke Willemen
Assistant advisor
StudentStudent's name unavailable - contact the advisor if you require more information (Nautische Wetenschappen)
UnitNautische Faculteit - Vakgroep Exploitatie en Scheepstechniek
Documents
Eindwerk is enkel beschikbaar via HZS intranet!
Ce mémoire n'est disponible que sur l'intranet de l'école!
This dissertation can only be consulted on the AMA intranet!