De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof door schepen vormt een belangrijk aandachtspunt binnen maritieme emissieonderzoeken. Een centrale vraag is in welke mate de vaarsnelheid, gekoppeld aan specifieke motortypen, invloed heeft op de emissies van NOx en fijn stof. Daarbij wordt onderzocht of het principe van slow steaming, dat reeds gunstig is gebleken voor de reductie van CO2-uitstoot, eveneens leidt tot significante verminderingen van NOx en fijn stof.
Het onderzoek zal starten met een definitiesectie waarin NOx en fijn stof worden omschreven, gevolgd door een korte toelichting op hun effecten op de menselijke gezondheid en het milieu. Vervolgens wordt een overzicht gegeven van de relevante internationale regelgeving met betrekking tot deze emissies.
Het kernonderdeel van de studie bestaat uit een analyse van de relatie tussen vaarsnelheid en emissieniveaus van NOx en fijn stof, in combinatie met verschillende motormodellen. Hiervoor zullen empirische gegevens worden gebruikt van een schip dat een specifieke reis heeft afgelegd. Op basis van deze analyse zal worden geëvalueerd of snelheid een significante invloed uitoefent op de emissies van beide stoffen en welk motortype het meest geschikt blijkt om reductie te realiseren.
|